Quick links
Need help? Ask James

Lagerstyring: Gør din virksomhed smart med Microsoft Dynamics 365

Hvis din virksomhed håndterer varer til og fra et lager, er det essentielt, at du har et godt og velfungerende system til din lagerstyring.

På den måde kan du nemt holde løbende overblik over dit lager og sørge for at bestille varer hjem løbende, så du altid er klar til at håndtere den næste kunde.

I dette blogindlæg dykker vi ned i begrebet lagerstyring og giver dig alt den nødvendige viden på området. Og til slut præsenterer vi vores bud på det smarteste lagerstryingssystem i 2020.

Lagerstyring og overblik over driften i en virksomhed

Hvad er lagerstyring?

Hvis din virksomhed sælger produkter, vil en effektiv lagerstyring være et afgørende redskab for at bevare dit overblik. Når du som virksomhed køber varer, bliver de i et dit lagerstyringssystem registreret i en lagerdatabase. Og når varen sælges til en kunde, bliver varen trukket ud af databasen.

På den måde bevarer du overblikket over, hvilke varer du har på lager, og hvilke varer der snart er udsolgt. Derfor kan du nemt genbestille i god tid, så der er flow i dine varer, og du aldrig løber tør.

Du kan samtidig nemt holde øje med, hvilke produkter der sælger godt, og hvilke der sælger knapt så godt. Og med den viden kan du målrette din markedsføring på en markant bedre måde.

Hvorfor er lagerstyring smart for virksomheder?

Som nævnt, er der flere fordele ved et godt system til lagerstyring:

  • Du kan løbende bevare overblikket over dit flow af varer ind og ud af lageret.
  • Du får værdifulde indsigter i, hvad der sælger og hvad der ikke sælger.
  • Du sparer en masse tid – fordi du ikke længere skal holde skarpt øje med lageret – og den tid kan du bruge på at udvikle virksomheden.


  • Og som altid er det vigtigste, at dine kunder er tilfredse. Og noget der kan gøre de fleste kunder utilfredse er en dårlig brugeroplevelse. Hvis en kunde ønsker at bestille en vare, der viser sig at være udsolgt, er det slemt på flere måder. Du mister formentlig en konkret kunde og det påvirker dit brand.

    Alt det kan undgås med et godt system til lagerstyring.

    Hvornår skal man have et lagersystem?

    Hvornår giver det så mening at investere i et lagerstyringssystem?

    Det kommer meget an på din virksomhed, dine produkter og dine kunder. Det kan give rigtig god mening, hvis:

  • Du har mange leverancer til kunder løbende.
  • Hvis det er kompliceret at holde overblik over, hvor dine varer er.
  • Hvis dine kunder efterspørger at kunne følge leverancerne.


  • Det er også klart, at behovet for et godt system hænger tæt sammen med, hvor mange varer du sælger. Samtidig er lageromsætning et vigtigt parameter: Hvis dine varer ligger lang tid og ikke har stor værdi, er lagerstyring måske ikke så vigtigt. Men hvis dine varer er dyre og hurtigt sælges, er der gevinster at hente med et smart lagerstyringssystem.

    Skal min virksomhed være stor, før det giver mening?

    Nej, det behøver den langt fra at være.

    Så snart du sælger flere forskellige produkter, er det nødvendigt med en form for lagerstyring, så du kan holde styr på dine produkter. Uanset om du er en produktionsvirksomhed eller en forretning, er lagerstyring nødvendigt.

    Dynamics 365 Business Central – det smarteste system i 2020

    Hvis du leder efter et system til lagersystem, der kan alle de features, som du har brug for i 2020, er Dynamics 365 Business Central det rette valg.

    Dynamics 365 Business Central – tidligere Microsoft Dynamics NAV – er et ERP-system, der kan løse alle dine problemer som virksomhed, inklusiv lagerstyring.

    Systemet giver dig alle muligheder for systematisering, effektivitet og gør, at du kan bruge dine ressourcer bedst muligt.

  • Varemodtagelse – varer kan scannes og alle oplysninger registreres allerede ved ankomsten
  • Udskrive stregkode – stregkoder, labels og oplysninger udskrives nemt fra den håndholdte enhed
  • Lagerplacering – systemet holder selv styr på hvor en given vare befinder sig når den er placeret
  • Ekspedition – både online og fysisk ekspedition registreres omgående i systemet og trækkes fra lagerstatus
  • Registrering af spild– og returvarer– systemet gør det muligt at holde styr på hvor meget spild eller reklamationer der er, samt den videre håndtering af sådanne sager
  • Lageroptælling– systemet gør det let at holde styr på lagerstatus, antal varer mv. og gør det til hver tid muligt at udskrive en status over lageret
  • Statistik– alt registreres og alle tal er mulige at trække ud og danne statistik over. Alt fra omsætning til hvilke varer, der er størst og mindst afsætning på.
  • Vi hjælper dig med at finde den rette IT partner!

    • 1.
      Udfyld vores formular

      (Det tager kun 1 minut)

    • 2.
      Bliv matchet med den rette IT partner, på baggrund af dine behov

      (Det tager kun 5 minutter)

    • 3.
      Modtag et opkald fra den rette Microsoft IT partner og gennemgå dine udfordringer og muligheder

      Så nemt kan du opnå succes! Kontakt os allerede i dag!