Quick links
Need help? Ask James

Økonomistyring: Styr din økonomi & vækst din virksomhed med Dynamics 365!

Din virksomhed er med meget stor sandsynlighed sat i verden for at generere et overskud til dig og dine investorer.

Derfor er det naturligvis fuldstændig essentielt, at der er styr på økonomistyringen i virksomheden. Hvorfor? Fordi økonomistyring grundlæggende handler om at kunne planlægge virksomhedens økonomi og udvikling fremadrettet.

Det går vi meget mere i dybden med i dette blogindlæg. Vi starter dog et andet sted – nemlig med at få fastslået forskellen på et regnskab og økonomistyring (for de to bliver desværre nogle gange blandet sammen).

Økonomi og finans med dynamics 365 systemet

Hvad er et regnskab?

Et regnskab er et historisk overblik over en virksomheds økonomi over en bestemt historisk periode. Mange virksomheder laver regnskaber pr. halvår og år, mens andre laver regnskaber hvert kvartal.

Regnskabet bliver ganske ofte formidlet i en rapport, hvor virksomheden blandt andet opgør:

  • Hvilke indtægter og udgifter virksomheden har haft.
  • Hvordan det grundlæggende går med virksomhedens økonomi.
  • Skal alle virksomheder lave regnskab?

    Det er et lovkrav, at alle virksomheder skal lave et årsregnskab, der sendes til Erhvervsstyrelsen. Kravene til årsregnskaber svinger alt afhængig af virksomhedens størrelse og type.

    Det er vigtigt at vide, at halvårs- og kvartalsregnskaber ikke er obligatoriske her. De er dog rigtig godt pejlemærker, som ledelsen i en virksomhed kan bruge i dens økonomistyring.

    Hvem læser virksomhedernes regnskaber?

    Det lovpligtige årsregnskab er rettet mod personer, der er uden for virksomheden. Det kan være myndigheder, medarbejdere, investorer, samarbejdspartnere, medier, banker og så videre. Grundlæggende alle de parter der har interesse i at vide, hvordan virksomheden klarer sig ud fra en økonomisk synsvinkel.

    Hvad er økonomistyring?

    Som nævnt tidligere er økonomistyring grundlæggende:

    En måde hvorpå virksomheder planlægger fremtidens økonomi fremadrettet .

    Hvor regnskabet altså kiggede historisk på data (hvad er der sket?) vil økonomistyringen grundlæggende kigge fremad (hvad skal vi gøre?).

    Regnskabet kan nemlig ikke fortælle dig, hvordan virksomhedens finansielle tilstand kan forberedes. Her skal der andre værktøjer til, og de går samlet under betegnelsen ‘økonomistyring’.

    4 vigtige elementer i økonomistyring

    God økonomistyring kræver, at du løbende stiller dig selv en masse spørgsmål og handler om dem. Her er nogle af absolut vigtigste:

    Aktivitetsstyring

  • Har du styr på, om din virksomheds produkter stadig passer til markedet?
  • Hvordan sikrer du, at din markedsandel udnyttes optimalt?
  • Hvordan skal dine produkter udvikles, udvælges og tilpasses, så de sikrer den største indtjening?
  • Aktivitetsstyring

    Kapacitetsstyring

  • Udnytter i jeres ressourcer på den bedste måde?
  • Kan i skrue på knapperne, så i kan optimere virksomhedens økonomi?
  • Hvordan kan i nedbringe udgifterne i forbindelse med driften og øge fortjenesten?
  • Kapacitetsstyring med Business Central

    Likviditetsstyring

  • Hvad har I af kontante penge i dag? Om tre måneder? Seks måneder?
  • Og hvordan skal de midler bruges på kort sigt til at skabe økonomiske fordele?
  • Likviditetsstyring med Business Central

    Finansstyring

  • Hvad har i af likvide midler om et år eller to?
  • Og hvordan kan i på lang bane udnytte den kapital til at sikre større markedsandele eller reducere omkostningerne?
  • Finansstyring med Business Central

    Hvis du stiller dig selv de ovenstående spørgsmål, garanterer vi, at det vil føre til interessante tanker og udviklinger for din virksomhed.

    Ligegyldigt hvilke af ovenstående spørgsmål, du stiller, og hvilken indgangsvinkel du tager på økonomistyringen, er budgetter og nøgletal alfa og omega.

    Hvorfor er økonomstyring vigtigt?

    Hvis du har læst helt herned, vil du kende svaret på dette spørgsmål.

    Økonomistyring er utrolig vigtigt, uanset hvor stor eller kompleks din virksomhed er. For hvis vi har en præmis om, at alle virksomheder ønsker at udvikle sig og vækste, er der hele tiden brug for at tage de langsigtede, økonomiske briller på for at styre virksomhedens økonomi og tage de rigtige beslutninger.

    Dynamics 365 Business Central – den bedste økonomistyring i 2020

    Hvis du leder efter det bedste system til din økonomistyringen i din virksomhed, må vi fremhæve Microsoft Dynamics 365 Business Central.

    Systemet er Microsoft’ nyeste og til dato smarteste system, der sikrer et totalt overblik over finanserne i din virksomhed.

    Alle relevante informationer – regnskaber, løn, salg, indkøb, lager, kundeinteraktioner mm. – kan samles i systemet. Og det bliver nemt for dig som virksomhedsejer at få overblik og udtrække relevante rapporter.

    Business Central arbejder sammen med Outlook og Excel, så du på få klik kan få præcise rapporter, regnskaber, ordrelister og så videre frem på skærmen. Med Business Central kan du træffe beslutninger baseret på fuld indsigt.

    Og sidst men ikke mindst kan Business Central tilpasses og konfigureres, så det skræddersyes til netop din virksomhed.

    Vi hjælper dig med at finde den rette IT partner!

    • 1.
      Udfyld vores formular

      (Det tager kun 1 minut)

    • 2.
      Bliv matchet med den rette IT partner, på baggrund af dine behov

      (Det tager kun 20 minut)

    • 3.
      Modtag et opkald fra den rette Microsoft IT partner og gennemgå dine udfordringer og muligheder

      Så nemt kan du opnå succes! Kontakt os allerede i dag!